onsdag 10 februari 2016

Hur Hamna Jag Här

Flippad dikt Som slits i olika riktningar:


Hur hamna jag här
Hur hamna jag här
Jag vet inte va jag är
Hur hamna jag här


Jag känner mig vilsen
Fast i nått stiltje
Som jag inte kan ta mig ur
Allting är bara varför, vad eller hur
Jag sveptes i land från ett stormande hav
Halvvägs från vaggan ner mot min grav
Det var en märklig väg jag vandra
Jag kan nog minnas nått
Några fraser vid kanten längs vägen jag gått
Jag minns ett ansikte, det log och var sött
Några droppar mot golvet, blodet var rött
Jag minns ett jält skrik och allting var vitt
Det kom från ett barn, var det hans, var det mitt?
Jag slungades i land, till en okänd strand
Sanden var sträv, Det susar i säv
Men solen var ljus och ett briserande sus
Himlen var blå och vinden ville mig nått
En stilla predikan att allting är gott
Fast i min undran
Spänd på vad som stunda

Hur hamna jag här
Hur hamna jag här
Jag vet inte vem jag är
Hur hamna jag här


Jag söker och jag strävar
Bortom bortom, nära det nära
jag greppar i intet
Med kristus som vittne
Jag ser i dina ögon, jag ser igenom dina ögon
Jag ser genom dig, men du rör inte mig
Jag gick in i en vägg, jag gick genom en vägg
Jag såg hönan i kycklingen, i ett tillslutet ägg
Allt är samma sanning, ett omlopp runt omlopp
I ständig förvandling
Visst jorden förnyar sig själv
Och dagen gryr
Flickan sliter hål och modern syr
Förening sker på jorden
Men jag är född köttsligt, av enskild moder
Min lott är att andas
Att behandla och behandlas
I ständig samkamp med andra
Min lott är att handla


Ät mina tår
Jag vet inte hur jag mår
Läs mina sår
Jag vet inte vad som står
Varför sökte du mig
Jag sökte inte dig
Varför sökte du mig
Ner Ner Under Underjorden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar