måndag 2 december 2019

Din vilda fägring


Ditt vilda hår. Din vilda fägring
Här står jag. Vek och ärlig
Skriver dikter om din skönhet. Men visar ej
Åh vad skulle det göra. Om det visar sig
Vad mitt hjärta viskar. Vad det skälver och det klagar.
Vad mina knän vill göra. Springa och jaga.
Din kropp. Din själ. Din mun.
Ha dig under täcket. Mjuk och tunn.
Ha dig vid min sida.
Alla hemska dar som jag måst lida
Men med dig. Med din hand och skuldra
Skulle de bli sköna, ljuva, hulda.
Jag skulle klara. Mitt arma svårmod
Min otillräcklig. Vekhet. Missmod.
Skulle läggas på en sjukbädd.
Med balsam vaddas.
Mina knän och fingrar skulle skaka.
Av din kärlek drabbas.
Och jag skulle gå. Stå. Och tala.
Och föra mig och dansa. Mänsklig vara.
Dina vilda ögon. Ditt vilda hår.
Rör mig in i själen. Stel jag står.
Min ord är statyer. Stela och tomma.
Rör sig ej en meter. Till dig de vill komma.
Rör sig ner på pappret. Där de tar sin form.
Här ute är det stilla. Där inne är det storm.
Ditt vilda hår. Din vilda hår
Bort du försvinner. Bort du går
Ditt vilda hår. Din vilda fägring
Bort du försvinner. Bort som en hägring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar