måndag 2 december 2019

En höstdikt

Från mina håla, från min buske
tittar jag fram
Under en flugsvamp, under ett löv
Tittar på solen som är röd

Tiden flyger som en komet
Vart den tar vägen, ingen vet
Bladen blir gröna, gula och röda
En snigel går sakta och snart är vi döda

Träden blir kala, med fingrar så smala
Himlen blir rosa, lila och svart
Stjärnor blir klara och snart är det natt

Jag dricker en regndroppe från ett blad
Nått måste göras, frågan är vad?
Jag samlar löven i en hög
Åt kära herr daggmask, hoppas den dög

Vinden blåser så kall
Nu väntar en vinter vi måste stå pall
Herr grävling och fru Hasselmus
Hos dom jag kurar i ett hus

Här kan vi ducka för vind och storm
Medan värme blir kyla, och det nya tar form
Ja här har vi samlat vårt vinterförråd
Delar med sig åt andra som inte har råd

Och hösten den blåser
Den yrer upp löv
En snigel går sakta
Och snart är jag död



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar