söndag 15 september 2019

Lantlig Idyll

Allt för Goetisk

Humlorna dåsar
På gräsmattan där jag såsa
Över mig, flyger måsar
Just när himlen färgas rosa


Jag spelar förstört på min mandolin
Bredvid mig, stryker Katten med sitt flin
Vinden leker med en gardin
 Och Sparven faller med stil


Gräset är ymnigt och violer blå
Jag gäspar en smula och tuggar ett strå
Tuppen är stöddig och trippar på tå
Hönan är sjåpig men jag tror de bli två


Skuggor blir långa och solen går ner
Myggorna kommer och blir bara fler
Åkrarna gäspar och jag ser vad som sker
Himlarna blundar och stjärnorna ler


Jag tar ett ackord
Som sakta klingar bort
Vad ska man säga om livet?
Allt för kort

Alternativ sista vers:

Jag tar ett ackord
Som sakta klingar ut
Allting som lever
Och tar slut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar