söndag 15 september 2019

What is real and what is not (Förklädd pekoral)

What is real and what is not 
Vad är rött och vad är blått?
I väntan på svar 
Tar jag något gott
Jag står här och famlar
Letar ord som stammar
Jag väntar på att solen ska gå upp
Jag väntar på en tupp
Jag väntar på en kupp
Jag väntar på krupp
Jag väntar på att solen ska explodera
Och jag ska inte finnas mera
Jag väntar på ett oväder
Jag väntar på att landet blir städer
På att mina barn blir fäder
Att jag måste köpa nya kläder
Ja jag fick två meter, sen gick jag tillbaka
Jag ville inte hit men det var nått jag sakna
Jag saknade känslan av att vakna
Solen fortsätter att skina över mitt brinnande sår och axlar
Och jag känner att det är något jag måste axla
Axla oro och väntan...
Axla mysteriumet, det där som inte har något svar
Jag vaknar och jag vaknar, vaknar och vaknar
Solen bländar fälten 
De kan inte titta tillbaka
Jag blundar mot skyn
Undrar och undrar tillbaka
Öppnar upp en ven och tittar
Blodet strömmar och lungorna ömmar
Och huvudet rusar iväg på tygellösa tömmar
Bland illustrationer och miljoner citroner
Sitter månen på tronen
Och där står jag och fingrar på hans ansikte
*Ett skratt* från magen
En strimma, en glipa av det som inte går att förklara
Jag är nere på jorden igen
Och säger hej till min vän
Runt mig ligger smutstvätt och papper som ska skickas någonstans
Jag grubblar runt och mäter min hals och huvud
Ja, de sitter fortfarande kvar
Jag öppnar Twitter
Och smackar på ett tunnbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar